15.05.2025
Kansainvälinen Franchisingpäivä 11.6.
MEDIATIEDOTE 15.5.2025
Uusi kansainvälinen merkkipäivä 11.6. – kasvavalle franchisingille lisähuomiota
Franchisingyrittäjyyttä ja -ketjuja juhlistetaan kesäkuussa kansainvälisellä franchisingpäivällä samanaikaisesti ympäri maailmaa. Myös Suomen Franchising-Yhdistys ry ja sen jäsenketjut osallistuvat tempaukseen, joka järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Tavoitteena on kertoa muun muassa franchisingtoiminnan laajuudesta ja nostaa esiin paikallisia yrittäjiä.
Keskiviikko 11. kesäkuuta on julistettu kansainväliseksi franchisingpäiväksi. Päätöksen teki World Franchise Council (WFC), joka on kansallisten franchisingyhdistysten kattojärjestö. Siihen kuuluu yli 40 jäsentä, joista yksi on Suomen Franchising-Yhdistys ry (SFY).
WFC:n mukaan uuden merkkipäivän tarkoituksena on juhlia franchisingia sekä lisätä niin päättäjien kuin suuren yleisön tietoja tästä yrittäjyyden muodosta. Jatkossa merkkipäivää vietetään vuosittain, aina kesäkuun toisena keskiviikkona.
– Kansainvälinen franchisingpäivä on erittäin hyvä asia tiedonjakamisen sekä franchisingin merkityksen ja potentiaalin korostamisen kannalta, sanoo SFY:n toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
– Asiakkaat pitävät usein pienyrittäjien tukemista tärkeänä. On tärkeää muistuttaa, että myös franchisingyrittäjä on paikallinen yrittäjä. Hän palvelee asiakkaita ja työllistää ihmisiä paikallisesti, vaikka hänellä onkin tukenaan tunnettu tai jopa kansainvälinen brändi, Vastamäki toteaa.
Franchising on keskeinen osa kansantaloutta
Vastamäen mukaan tilanne on kansainvälisesti sama kuin Suomessa: ketjujen brändit saattavat olla hyvin tunnettuja, mutta suuri yleisö ei silti tiedä, että kyse on franchisingketjuista. Siksi on tarpeen kertoa, mitä franchising käytännössä tarkoittaa ja millaisia mahdollisuuksia yrittäjyyteen se tarjoaa.
Työelämässä tapahtuu tällä hetkellä paljon muutoksia, ja moni kokee epävarmuutta työpaikkojen säilymisestä. Siinä tilanteessa yrittäjyys saattaa tuntua kiinnostavalta vaihtoehdolta. Esimerkiksi Suomen Yrittäjät on kertonut, että yrittäjyyden suosio kasvaa nuorten keskuudessa.
– Myös kiinnostus franchisingia kohtaan on lisääntynyt. Franchising on tavallista turvallisempi tapa toimia yrittäjänä, koska yrittäjä saa käyttöönsä valmiiksi hiotun konseptin sekä ketjun ja yrittäjäverkoston tuen. Turvallisuus näkyy muun muassa siten, että 90 % franchisingyrittäjistä jatkaa vielä viiden vuoden jälkeen, kun muista yrittäjistä noin puolet lopettaa muutaman ensimmäisen vuoden aikana, Vastamäki kertoo.
– Franchising tarjoaa mahdollisuuden työllistyä ja työllistää muita. Kansantalouden kannalta tämä yrittäjyyden muoto on merkittävä asia, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa franchisingin osuus bruttokansantuotteesta on lähes kolme prosenttia. Kokonaisuutta ei ehkä nähdä, koska se muodostuu lukuisista eri brändeistä eri toimialoilla.
”Täysin perustellusti rinta rottingilla”
Franchisingketjut eri maissa juhlivat merkkipäivää eri tavoin. Kansainvälisissä verkostoissa Vastamäki on kuullut, että Isossa-Britanniassa suunnitellaan ohjelmaa koko viikon ajalle. Franchisingin edelläkävijöitä ovat myös esimerkiksi Kanada ja Saksa, joten toiminnanjohtaja odottaa kiinnostuneena, miten kansainvälinen franchisingpäivä näkyy näissä maissa.
Suomen Franchising-Yhdistys kannustaa omia jäsenketjujaan ja ketjujen yrityksiä ideoimaan vapaasti, millä tavalla ne voisivat juhlistaa kansainvälistä franchisingpäivää ja millä tavalla yhteiset viestit voisivat näkyä eri kanavissa.
– Toivomme, että jokainen yrittäjä osaa olla ylpeä omasta tekemisestään ja siitä, miten tärkeä osa suomalaista yhteiskuntaa he ovat. Franchisingyrittäjä voi täysin perustellusti olla rinta rottingilla!
Asiakkaille Vastamäellä on selkeä toive: että he asioisivat franchisingyrityksissä vuoden kaikkina päivinä, mutta aivan erityisesti 11.6.
– Juhlapäivänä yrittäjä varmasti ilahtuu, jos asiakas toivottaa hänelle hyvää franchisingpäivää.
Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys ry
050 337 5768 / juha.vastamaki@franchising.fi