Tiedote

20.11.2025

Franchising barometri: Yli 40 % Suomen franchisingyrittäjistä on naisia

Franchisingyrittäjyys houkuttelee naisia Suomessa – toisin kuin muualla

Franchising tarjoaa Suomessa monelle naiselle turvallisen väylän yrittäjyyteen, ja naisia on noin kaksi viidestä franchisingyrittäjästä. Kansainvälisessä vertailussa Suomi erottuu edukseen, sillä usein naisten osuus on selvästi pienempi.

Yli 40 % Suomen franchisingyrittäjistä on naisia, ja osuus on pysynyt vakaana jo vuosia. Tiedot selviävät Suomen Franchising-Yhdistys ry:n (SFY) vuosittaisesta Franchising Barometri -selvityksestä.

Huomionarvoista on, että kaikista Suomen yrittäjistä naisia on 33 %, ja Suomen Yrittäjien mukaan naisyrittäjien määrä on laskussa. Franchisingyrittäjyys on siis naisille houkuttelevampaa kuin yrittäjyys yleisesti ottaen.

– Monissa muissa maissa on haasteellista saada naisia yrittäjiksi franchisingketjuihin, mutta Suomessa tätä ongelmaa ei ole. Meillä on historiallisestikin ajatellen hyvin tasa-arvoinen yhteiskunta, joten on itsestään selvää, että moni nainen toimii yrittäjänä, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.

– SFY:n jäsenketjut tekevät yrittäjärekrytoinnissa erittäin hyvää työtä, eikä siinä korosteta sukupuolta. Tilastonumeroiden takana on ketjujen ja niiden yrittäjien välisen yhteistyön voima sekä ketjun tuen merkitys, minkä naiset ovat hyvin oivaltaneet.

Kyselyssä naisyrittäjät enemmistönä kaupan alalla

Suomen Franchising-Yhdistyksen teettämän Franchising Barometrin tarkoitus on koota joka vuosi tuore kuva Suomen franchisingsektorin tilasta. Tutkimuksen toteutuksesta vastaa ketjuista riippumaton asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting.

Tänä vuonna kyselyyn vastasi toimitus- tai liiketoimintajohtaja tai muu johdon edustaja 122 ketjusta. Niissä on yhteensä 4 183 toimipaikkaa tai muuta yksikköä.

Haastatelluissa ketjuissa on yhteensä 1 006 naispuolista yrittäjää, mikä on 40,5 % kaikista niiden yrittäjistä. Kaupan alalla naisyrittäjien osuus on 52,8 %, HoReCa-alalla 37,1 %, kuluttajapalveluissa 43,7 % ja B2B-palveluissa 29 %.

– Vertailupintaa antaa esimerkiksi se, että Saksan franchisingyhdistyksellä Deutscher Franchiseverbandilla on erikoisohjelmia, joilla pyritään tukemaan naisyrittäjyyttä. Heillä naisten osuus franchisingalalla on toistaiseksi alle 20 prosenttia, Juha Vastamäki kertoo.

Euroopan Vuoden Franchisingyrittäjä on suomalaisnainen

Suomalaista naisyrittäjyyttä on tänä syksynä päästy juhlimaan ulkomailla asti, sillä Euroopan parhaana franchisingyrittäjänä palkittiin oululainen Sari Körkkö. Hänen voittonsa julkistettiin syyskuussa European Franchise Awards -gaalassa Brysselissä.

– On upeaa, että suomalainen ylipäätään on Euroopan paras – ja vieläpä tuollaisella alalla, jolla on joka maassa tuhansittain yrittäjiä, Vastamäki iloitsee.

Alina-kotihoitoketjussa toimiva Körkkö ryhtyi yrittäjäksi vasta tehtyään pitkän uran sairaanhoitajana. Hän toimii muun muassa naisvaltaisella hoiva- ja hoitoalalla hyvänä esimerkkinä muille yrittäjyyttä pohtiville ammattilaisille.

– Franchisingyrittäjäksi ryhtyminen on helppoa ja turvallista, joten se sopii oivallisesti esimerkiksi uranvaihtajille ja maahanmuuttajataustaisille henkilöille. He voivat hyötyä erityisesti valmiiksi hiotusta konseptista ja ketjun tarjoamasta tuesta, Vastamäki sanoo.

Lisätiedot:

Mediatiedote: Franchising Barometri 2025: Franchisingketjut luottavat kasvuun ja palkkaavat lisää väkeä

toiminnanjohtaja Juha Vastamäki, Suomen Franchising-Yhdistys ry

050 337 5768 / juha.vastamaki@franchising.fi

www.franchising.fi

franchisingasiantuntija Henri Laakso, FranCon Franchise Consulting

050 55 35 799 / henri.laakso@francon.fi