22.3.2025 10:40:00 EET | Suomen Franchising-Yhdistys ry | Tiedote
Jaa
Hoiva-alalla toimiva Alina on valittu Vuoden Franchisingketjuksi. Alina otti varsinaisen jättipotin, sillä ketjusta tulee myös Vuoden Franchisingyrittäjä Sari Körkkö ja lisäksi Alina nappasi kolmannen voittonsa myötä kiertopalkinnon pysyvästi itselleen. Palkinnot jaettiin Suomen Franchising-Yhdistyksen järjestämässä tapahtumassa perjantai-iltana.
Suomen Franchising-Yhdistys ry:n (SFY) Franny Awards -gaalassa on palkittu franchisingalan menestyjiä. Vuoden Franchisingketjuksi valittiin Alina, joka on Suomen ensimmäinen hoiva-alan franchisingketju. Samasta ketjusta tulee myös Vuoden Franchisingyrittäjä Sari Körkkö, joka toimii Alina-yrittäjänä Oulunsalossa.
Koska Alina valittiin vuoden parhaaksi franchisingketjuksi nyt jo kolmannen kerran, se saa ketjujen kiertopalkinnon pysyvästi itselleen, ja ensi vuonna alkaa kiertää uusi palkinto.
Voittajat valitsi SFY:n hallituksen asettama asiantuntijaraati, johon kuului muun muassa juridiikan, taloushallinnon ja rahoituksen ammattilaisia. Lisäksi ketjut saivat itse palkita menestyneitä yrittäjiään gaalassa.
– Palkinnot korostavat sekä yksilöiden onnistumisia että sitä yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja tukea, joka tekee franchisingista niin toimivan yrittäjyyden mallin, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
Franchising tarjoaa turvallisemman reitin yrittäjäksi
SFY toimii franchisingyrittäjien ja -ketjujen edunvalvojana. Franny Awards -tapahtumalla yhdistys haluaa juhlistaa yrittäjien ja ketjujen parhaita saavutuksia sekä tarjota tilaisuuksia verkostoitumiseen. Gaalassa jaetaan kokemuksia ja parhaita käytäntöjä.
– Tällaisina haastavina aikoina tapahtuma muistuttaa myös franchisingin resilienssikyvystä. Franchising on tällä hetkellä houkuttelevampi vaihtoehto kuin koskaan aiemmin, koska se yhdistää yrittäjyyden ja ketjun tuen. Tätä aikaa leimaa epävarmuus vähän kaikesta, ja kuluttajien luottamus on alhaalla. Franchising tarjoaa yrittäjyyttä harkitsevalle erittäin turvallisen aloituksen, toteaa Vastamäki.
– Teettämämme barometri kertoo, että 90 % franchisingyrittäjistä toimii vielä viiden vuoden jälkeen, kun yleisesti ottaen noin puolet uusista yrityksistä lopettaa muutamassa vuodessa. Franchisingin riskittömyys tarkoittaa muun muassa sitä, että toiminta ei kompuroi heti alussa.
Vuoden Franchisingyrittäjä kasvoi sairaanhoitajasta johtajaksi
Vuoden Franchisingketjun valinnassa raati painottaa muun muassa vakiintunutta asemaa markkinoilla ja tuloksellista toimintaa. Sote-ala on kokenut suuria muutoksia hyvinvointialueuudistuksen vuoksi, ja vuoden 2024 aikana Alina keskittyi erityisesti kannattavan ja kestävän liiketoimintaympäristön luomiseen. Tuloksena Alina-yrittäjien yhteenlaskettu käyttökate nousi vuodessa 6 prosentista 11 prosenttiin.
Vuoden Franchisingyrittäjä puolestaan valitaan aina ketjujen asettamista ehdokkaista. Alina-ketju perusteli Sari Körkön ehdokkuutta kertomalla, että yrittäjäperheeseen kuuluva Körkkö on kasvanut sairaanhoitajasta johtajan rooliin. Yrittäjänä hän on luonut lisää työpaikkoja, ja hänen tiiminsä on laajentunut 15 henkilöön. Vuonna 2024 Körkön yrityksen liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 48 prosenttia ja kannattavuus 6 prosenttia.
Franny Awards 2025 -gaalassa palkittuja:
Vuoden Franchisingketju: Alina (Alina Hoivatiimi Oy)
Vuoden Franchisingyrittäjä: Sari Körkkö / Sarpan Kotihoito Oy, Alina-ketju
Elon ja Fennian Vuoden Suunnannäyttäjä: Riiholan perhe eli Kari, Riitta, Joni ja Jimi Riihola / K&R Riihola Oy, Kotipizza-ketju
Verisuren Turvallisuusteko-palkinto: Pancho Villa
SFY:n kultainen ansiomerkki: Heidi Stirkkinen / Kotipizza Group Oy
Selvitys: Franchisingketjut palkkaavat runsaasti lisätyövoimaa
1.10.2024 12:00:00 EEST | Suomen Franchising-Yhdistys ry | Tiedote
Jaa
Tuoreen Franchising Barometri -selvityksen mukaan valtaosa Suomessa toimivista franchisingketjuista on valmis työllistämään nykyistä enemmän sekä yrittäjiä että työntekijöitä. Samalla yhä useampi franchisingyrittäjä toimii yrittäjänä useammassa kuin yhdessä toimipisteessä.
Yli puolet Suomessa toimivista franchisingketjuista uskoo palkkaavansa lisää työvoimaa seuraavan vuoden aikana. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja rahoitusyhtiö CapitalBox.
Kyselyyn haastateltiin 120 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 25 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 41 kuluttajapalvelualojen ja 18 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.
56 prosenttia ketjujen päättäjistä arvioi, että heidän ketjunsa yksiköihin tarvitaan lisää työntekijöitä tulevan vuoden aikana. Yrityspalvelualojen ketjuissa henkilöstön määrän kasvuun uskoi jopa 72 ja ravintola-alan ketjuissa 64 prosenttia.
Kasvusta kertoo myös multi-unit- eli moniyksikköyrittäjyyden sekä multi-brand- eli monibrändiyrittäjyyden yleistyminen franchisingsektorilla. Moniyksikköyrittäjyydessä yrittäjä hallinnoi useita saman ketjun yksiköitä. Monibrändiyrittäjyydessä sama yrittäjä toimii yrittäjänä kahdessa tai useammassa eri ketjussa. Franchising Barometri -selvityksen mukaan jo joka viides franchisingyrittäjä on moniyksikköyrittäjä ja joka kuudes monibrändiyrittäjä.
”Moniyksikkö- ja monibrändiyrittäjyys ovat yrittäjälle ennen kaikkea tapoja kasvattaa liiketoimintaa”, kertoo yrittäjä Mirko Lännenpää. Lännenpää operoi yhtiökumppaninsa Janne Paalasen kanssa yhtätoista Pancho Villa -ketjun ja kahta Bär Bar -ketjun yksikköä.
”Kaikkiin ketjuihin ja kaikille toimialoille malli ei sovi, mutta oikeissa olosuhteissa monesta yksiköstä ja useammasta kuin yhdestä brändistä on merkittäviä synergiaetuja. Silloin mallista hyötyvät kaikki: työntekijät, yrittäjä ja ketjut.”
Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki on samaa mieltä.
”Erilaiset franchisingyrittäjyyden ja kasvun muodot ovat mahdollisuuksia sekä ketjuille että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien kasvuhakuisuus kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.
Hyvät kasvunäkymät myös taloudellisesti haastavana aikana
Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 7 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 73 prosenttia ketjuista uskoo, että ketjun yksiköiden yhteenlaskettu liikevaihto tulee kasvamaan seuraavan vuoden aikana.
Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo myös se, että 63 prosenttia ketjuista arvioi ketjun yrittäjien määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Yrityspalvelualojen ketjuista 72 prosenttia ja kuluttajapalvelualojen ketjuista peräti 76 prosenttia uskoi yrittäjien määrän kasvuun.
”On ilahduttavaa nähdä, että franchisingketjut ja -yrittäjät luottavat kasvuun ja ovat halukkaita palkkaamaan uusia työntekijöitä ja investoimaan tulevaisuuteen myös taloudellisesti haastavana aikana, jolloin valtaosassa suomalaisista yrityksistä ei ole tarjolla lisää työtä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.
Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa
Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut ravintolaketju Pancho Villan Vuoden Franchisingketjuksi ja ketjun yrittäjän Kenth Vesterlundin Vuoden Franchisingyrittäjäksi. Palkinnot jaettiin perjantai-iltana 22.3. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -tapahtumassa.
Meksikolaishenkinen ravintolaketju Pancho Villa on toiminut vuodesta 2001 alkaen ja franchisingtoimintaa se on harjoittanut vuodesta 2003 alkaen. Suomalaislähtöiseen ja kotimaisessa omistuksessa olevaan ketjuun kuuluu tällä hetkellä 44 ravintolaa 30 paikkakunnalla. Vuonna 2023 ketjun ravintoloiden yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia 40,5 miljoonaan euroon.
Pancho Villa on panostanut toiminnassaan erityisesti yrittäjien koulutukseen ja heidän liiketoimintansa kehittämiseen liikevaihtoa ja toimipaikkojen lukumäärää kasvattamalla. Vuonna 2023 suoritetun yrittäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 94 prosenttia Pancho Villa -yrittäjistä haluaa jatkaa ketjun yrittäjänä sopimuskauden päättymisen jälkeen ja suosittelisi Pancho Villa -yrittäjyyttä myös muille.
Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kenth Vesterlund, joka toimii yrittäjänä kolmessa Pancho Villa -ravintolassa Seinäjoella ja Vaasassa. Palkintoperusteluissa kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, että Vesterlund huolehtii henkilökunnastaan kuin perheenjäsenistään, ja että hänen liiketoimintansa on ollut jatkuvasti erittäin kannattavaa myös koronapandemian aikana. Hän on osallistunut aktiivisesti myös ketjun kehittämiseen.
Voittajat edustamaan Suomea European Franchise Awardsissa
Franny Awards -voittojensa ansiosta Pancho Villa -ketjulla ja Kenth Vesterlundilla on mahdollisuus edustaa Suomea lokakuussa Brysselissä järjestettävässä European Franchise Awards -kilpailussa.
Viimevuotisessa European Franchise Awardsissa Kotipizza sai kultaa innovaatioista ja kestävyydestä myönnettävässä Innovation & Sustainability -sarjassa ja FranCon Franchise Consultingin perustaja Henri Laakso nimitettiin alan kunniagallerian European Franchising Hall of Famen jäseneksi. Palkittujen lisäksi myös Alina-ketju, Staria ja SP-Koti-ketjun yrittäjä Tanja Heinonen olivat omien sarjojensa finalisteja.
”Viime vuosina toistuvasti saadut kansainväliset tunnustukset kertovat paljon suomalaisen franchisingtoiminnan laadusta ja franchisingsektorin yleisestä kehityksestä. Meillä on kaikki syy odottaa, että menestys jatkuu myös syksyllä Brysselissä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.
Suunnannäyttäjäksi Kultapalat-perhepäivähoitaja Pirjo Hienonen
Franny Awardsin yhteistyökumppanit, työeläkevakututusyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö Fennia, palkitsivat Suunnannäyttäjä-palkinnolla Kultapalat-ketjun perhepäivähoitajan Pirjo Hienosen Porvoosta. Palkinnon perusteluissa kerrottiin, että Hienonen on luonut jo yrittäjäuransa alkuvuosina ainutlaatuisen ilmapiirin, joka heijastuu tyytyväisiin perheisiin ja yhteisiin kohtaamisiin. Franny Awardsin muut yhteistyökumppanit olivat Staria, Verifone ja Verisure.
Fanchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768
Suomalaiset franchisingyrittäjät selviytyvät tuoreen selvityksen mukaan huomattavasti yksinyrittäjiä paremmin yrittäjyyden vaativista ensimmäisistä vuosista.
Useampi kuin yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjistä jatkaa toimintaansa vielä viisi vuotta aloittamisensa jälkeen. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja vakuutusyhtiö Fennia.
Kyselyyn haastateltiin 122 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 22 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 44 kuluttajapalvelualojen ja 20 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.
64 prosenttia ketjujen edustajista arvioi, että alle viisi prosenttia ketjun yrittäjistä lopettaa toimintansa yrittäjyyden ensimmäisen viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi 24 prosenttia arvioi, että toimintansa lopettaa samana aikana alle kymmenen prosenttia yrittäjistä.
”Yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjästä selviytyy yrittäjyyden raskaista alkuvuosista. Osuus on huomattavasti korkeampi kuin yksinyrittäjillä, joista vain noin joka toinen selviytyy. Se kertoo siitä, miten tärkeitä testattu konsepti, vahva brändi ja ketjun tuki ovat erityisesti yrittäjyyden alussa”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.
Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo puolestaan se, että 65 prosenttia ketjuista arvioi ketjun toimipaikkojen määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Samalla yrittäjien määrän arvioi kasvavan 55 prosenttia ketjuista. Tämä kertoo siitä, että ketjujen kasvu nojaa entistä enemmän moniyksikköyrittäjyyteen, jossa yksittäinen yrittäjä omistaa ja hallinnoi useita ketjun toimipisteitä eli kasvaa ketjun sisällä.
”Moniyksikköyrittäjyys on suuri mahdollisuus sekä ketjulle että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien liiketoiminnan ja kunnianhimon kasvu kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.
Franchisingketjujen yrittäjäkunta on myös aikaisempaa monimuotoisempaa. 15 prosenttia kaikista franchisingyrittäjistä on maahanmuuttajataustaisia, kun vielä kaksi vuotta sitten heidän osuutensa oli 9 prosenttia.
Suomalainen franchising kansainvälistyy
Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 6 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 77 prosenttia ketjuista uskoo liikevaihtonsa kasvavan ja 63 prosenttia uskoo, että ketjun yrittäjien taloudellinen menestys tulee paranemaan seuraavan vuoden aikana.
92 tutkitusta suomalaistaustaisesta ketjusta 15 toimii tällä hetkellä kansainvälisillä markkinoilla. Lisäksi 24 prosenttia ketjuista suunnittelee laajentuvansa kansainvälisille markkinoille.
”Franchising on vakiinnuttanut asemansa osana suomalaista yrityskenttää. Se, että suomalaisesta franchisingista tulee vientituote, on luonteva seuraava askel”, Juha Vastamäki sanoo.
20.9.2022 08:26:34 | Suomen Franchising-Yhdistys Henkilöstöpalveluyritys Eezy palkittiin Euroopan toiseksi parhaana franchisingketjuna European Franchising Awards -tapahtumassa. Lisäksi suomalaiset yritykset saivat tapahtumassa kaksi kolmatta sijaa. |
Suomalaiset franchisingalan yritykset menestyivät maanantai-iltana Brysselissä järjestetyssä European Franchise Awards -tapahtumassa. Henkilöstöpalveluyritys Eezy sijoittui toiseksi sarjassa Franchisor of the Year eli Vuoden Franchisingketju. Euroopan parhaana palkittiin espanjalainen ravintolaketju 100 Montaditos. Suomi sai tapahtumassa myös kaksi muuta mitalisisijaa. Franchisee of the Year eli Vuoden Franchisingyritys -sarjassa kolmanneksi sijoittui Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluva Amuletti Asunnot Oy, jossa toimivat Maria Pusa, Janne Kumpulainen, Antti Haataja ja Jesse Nylund. Kotipizza oli puolestaan kolmantena Special Award for Resilience -sarjassa, jossa palkittiin erityisen hyvin koronapandemiasta selvinneitä ketjuja. European Franchise Awards -tapahtuma järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Mukana oli yrityksiä kymmenestä Euroopan maasta. ”Menestys kilpailussa, jossa ovat mukana koko mantereen parhaat ketjut, kertoo siitä, miten ammattitaitoista ja menestyvää suomalainen franchisingyrittäjyys on. Franchisingista on tullut tärkeä osa suomalaista yrityskenttää. Taloudellisen epävarmuuden aikoina sen merkitys korostuu entisestään”, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki. |
Eezy valittiin Vuoden Franchisingketjuksi
Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut henkilöstöpalveluyritys Eezyn Vuoden Franchisingketjuksi. Palkinto jaettiin perjantai-iltana 22.4. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -juhlassa.
Vuoden Franchisingketju Eezy Oyj on henkilöstöpalveluyritys, joka auttaa tekijöitä ja heitä tarvitsevia löytämään toisensa. Tarjoamaansa jatkuvasti laajentaneen Eezyn palveluihin kuuluvat henkilöstöpalvelujen lisäksi esimerkiksi rekrytointi, suorahaku ja henkilöarvioinnit, yritysten tutkimus-, valmennus- ja kehittämispalvelut, kevytyrittäjäpalvelut sekä työllisyyspalvelut. Eezy pyrkiikin olemaan Suomen merkittävin työelämän uudistaja. Franchisingyrittäjyys on kuulunyt Eezyn ja sen edeltäjäyritysten liiketoimintamalliin jo 25 vuoden ajan.
Vuonna 2021 Eezyn kautta työllistyi lähes 35 000 työntekijää, joista noin 40 prosenttia oli alle 25-vuotiaita. Yrityksellä oli viime vuoden lopussa 48 toimipistettä ja sen liikevaihto oli noin 305 miljoonaa euroa. Syyskuusta 2020 lähtien Eezy Oyj on listattu Helsingin pörssin päälistalle.
Vuoden Franchisingyrittäjät Kiinteistömaailma-ketjusta
Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvan Amuletti Asunnot Oy:n Maria Pusa, Janne Kumpulainen, Antti Haataja ja Jesse Nylund. Helsingin ja Espoon alueella toimiva yritys kasvatti vuonna 2021 myymälöidensä määrää kahdesta viiteen ja sen liikevaihto kasvoi yli 80 prosenttia Kiinteistömaailma-ketjun ennätykseen, runsaaseen 4,5 miljoonaan euroon.
”Franchisingyrittäjyys on osoittanut voimansa myös koronakriisin aikana. Franchisingin kasvu ja rooli työllistäjänä takaavat, että mallin merkitys koko kansantaloudelle kasvaa entisestään”, sanoo Suomen Franchising-Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.
Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli 5 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Lisätietoa
Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768
Franchisingalan selvityksen mukaan franchisingketjujen yrittäjinä toimii aiempaa monimuotoisempi otos suomalaisia. Esimerkiksi naisten, alle 30-vuotiaiden ja maahanmuuttajataustaisten osuus franchisingyrittäjistä on arvioiden mukaan suurempi kuin yrittäjistä keskimäärin.
Jo 40 prosenttia franchisingketjuissa toimivista yrittäjistä on naisia. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys, Ketjufi Yrittäjärekrytointipalvelut Oy sekä Finnvera Oyj.
Kyselyyn haastateltiin 80 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 15 edusti vähittäiskaupan alan, 22 ravintola-alan, 32 kuluttajapalvelualojen ja 11 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingalaa.
Myös nuorten yrittäjien osuus on kasvussa franchisingketjuissa. Kaikista franchisingyrittäjistä 7 prosenttia on alle 30-vuotiaita, ravintolaketjujen yrittäjistä 11 prosenttia. Ketjujen työntekijöissä nuorten osuus on vielä suurempi, sillä noin neljännes työntekijöistä on alle 25-vuotiaita. Ravintola-alan ketjujen työntekijöistä alle 25-vuotiaita on jopa 57 prosenttia.
Erityisen voimakkaasti franchisingketjuissa on kasvanut maahanmuuttajataustaisten yrittäjien rooli. Noin 9 prosenttia franchisingyrittäjistä on uussuomalaisia, ravintola-alan ketjuissa jo noin joka viides.
”Franchisingmallin suurin vahvuus on se, että se pienentää yrittäjyyden riskiä. Erityisen tärkeää tämä on ryhmille, joille yrittäjyyden kynnys on aikaisemmin ollut usein korkea. Uskon, että franchising on helpottanut erityisesti naisten, nuorten ja uussuomalaisten ryhtymistä yrittäjiksi. Monimuotoisuuden kautta franchising on vahvistanut suomalaista yrityskenttää ja koko suomalaista yhteiskuntaa”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.
Franchisingista suomalainen vientituote
Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 6 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.
Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan erinomaisina. 61 prosenttia ketjuista uskoo lisäävänsä toimipaikkojensa määrää tulevan vuoden aikana ja 81 prosenttia uskoo liikevaihtonsa kasvavan. 59 prosenttia uskoo, että ketjun taloudellinen kehitys on parempaa kuin toimialalla yleisesti.
Erityisen voimakasta kasvu on kansainvälistymisen myötä. 17 prosenttia suomalaisomisteisista franchisingketjuista toimii jo kansainvälisillä markkinoilla ja niistä 70 prosenttia suunnittelee laajentavansa kansainvälistä verkostoaan seuraavan vuoden aikana. Tällä hetkellä vain Suomessa toimivista ketjuista puolestaan 33 prosenttia suunnittelee laajentuvansa kansainvälisille markkinoille.
”Franchising on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisena yrittäjyyden muotona. Selvitys osoittaa, että siitä on selvästi tulossa entistä selvemmin myös suomalainen vientituote”, Juha Vastamäki sanoo.
Franchisingsektorilla on Suomessa merkittävä rooli yrittäjyyden ja työllisyyden edistäjänä. Koronaepidemian aikana vakiintuneiden ja tunnettujen toimijoiden rooli on entisestään korostunut. Yleisesti ottaen onkin havaittu, että franchisingyritysten ”iskunkestävyys” on ollut selkeästi parempi kuin yksinyrittäjien, ja monet ketjut yrittäjineen ovat pystyneet jopa kasvamaan epidemian aikana.
Franchisingsektorin kehitystä on tärkeä seurata paitsi yhteiskunnallisesti myös franchisingalan sisällä. Alan toimijat tarvitsevat faktatietoa ketjujen ja yrittäjien tilanteesta toimintansa kehittämiseksi. Erityisen mielenkiintoista on selvittää, mihin suuntaan ketjut ovat toimintaansa kehittämässä ja miten yrittäjien toiminta on kehittymässä.
Tästä tarpeesta on syntynyt Franchising Barometri -hanke, joka toteutetaan ensimmäistä kertaa tänä kesänä. Siinä selvitetään ketjujen tilannetta, erityisesti niissä toimivien yrittäjien, ja niissä olevien työpaikkojen määrän kehitystä. Myös taloudellista tilannetta selvitetään. Ennen kaikkea hankkeessa pyritään saamaan kuva, mihin suuntaan ala on kehittymässä niin yrittäjämääriltään, laadultaan kuin esimerkiksi taloudellisin mittarein. Selvitys tehdään haastattelemalla toimitusjohtajia tai franchisingliiketoiminnasta vastaavia n. 200 Suomessa toimivasta ketjusta.
Franchising Barometrin tulokset julkaistaan Franchise News Dayssa 21.9.
Hankkeen toteuttaa FranCon, joka on jo 26 vuoden ajan toiminut franchisingsektorin yritysten kehittäjänä Suomessa. Se kuuluu FranCon Group -asiantuntijayritysten ryhmään, jossa on neljä eri liiketoimintaa: franchisingkonsultointi (FranCon Franchise Consulting) www.francon.fi, franchisingkoulutus (Franchise Business College) www.fbc.fi, yrittäjärekrytointi (Ketju.fi) www.ketju.fi sekä viestintä- ja tapahtumapalvelut (Franchise News) www.franchisenews.fi
Toimeksiantajana hankkeessa on Suomen Franchising-Yhdistys ry.: www.franchising.fi
Lisätiedot:
Suomen Franchising-Yhdistys, toiminnanjohtaja Juha Vastamäki, juha.vastamaki@franchising.fi, 050 337 5768
FranCon Franchise Consulting, toimitusjohtaja Henri Laakso, henri.laakso@francon.fi, 050 55 35 799