Eezy valittiin Vuoden Franchisingketjuksi

Eezy valittiin Vuoden Franchisingketjuksi

Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut henkilöstöpalveluyritys Eezyn Vuoden Franchisingketjuksi. Palkinto jaettiin perjantai-iltana 22.4. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -juhlassa.

Vuoden Franchisingketju Eezy Oyj on henkilöstöpalveluyritys, joka auttaa tekijöitä ja heitä tarvitsevia löytämään toisensa. Tarjoamaansa jatkuvasti laajentaneen Eezyn palveluihin kuuluvat henkilöstöpalvelujen lisäksi esimerkiksi rekrytointi, suorahaku ja henkilöarvioinnit, yritysten tutkimus-, valmennus- ja kehittämispalvelut, kevytyrittäjäpalvelut sekä työllisyyspalvelut. Eezy pyrkiikin olemaan Suomen merkittävin työelämän uudistaja. Franchisingyrittäjyys on kuulunyt Eezyn ja sen edeltäjäyritysten liiketoimintamalliin jo 25 vuoden ajan.

Vuonna 2021 Eezyn kautta työllistyi lähes 35 000 työntekijää, joista noin 40 prosenttia oli alle 25-vuotiaita. Yrityksellä oli viime vuoden lopussa 48 toimipistettä ja sen liikevaihto oli noin 305 miljoonaa euroa. Syyskuusta 2020 lähtien Eezy Oyj on listattu Helsingin pörssin päälistalle.

Vuoden Franchisingyrittäjät Kiinteistömaailma-ketjusta

Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvan Amuletti Asunnot Oy:n Maria Pusa, Janne Kumpulainen, Antti Haataja ja Jesse Nylund. Helsingin ja Espoon alueella toimiva yritys kasvatti vuonna 2021 myymälöidensä määrää kahdesta viiteen ja sen liikevaihto kasvoi yli 80 prosenttia Kiinteistömaailma-ketjun ennätykseen, runsaaseen 4,5 miljoonaan euroon.

”Franchisingyrittäjyys on osoittanut voimansa myös koronakriisin aikana. Franchisingin kasvu ja rooli työllistäjänä takaavat, että mallin merkitys koko kansantaloudelle kasvaa entisestään”, sanoo Suomen Franchising-Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.

Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli 5 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Lisätietoa

Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768

Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa

Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa

Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut ravintolaketju Pancho Villan Vuoden Franchisingketjuksi ja ketjun yrittäjän Kenth Vesterlundin Vuoden Franchisingyrittäjäksi. Palkinnot jaettiin perjantai-iltana 22.3. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -tapahtumassa.

Meksikolaishenkinen ravintolaketju Pancho Villa on toiminut vuodesta 2001 alkaen ja franchisingtoimintaa se on harjoittanut vuodesta 2003 alkaen. Suomalaislähtöiseen ja kotimaisessa omistuksessa olevaan ketjuun kuuluu tällä hetkellä 44 ravintolaa 30 paikkakunnalla. Vuonna 2023 ketjun ravintoloiden yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia 40,5 miljoonaan euroon.

Pancho Villa on panostanut toiminnassaan erityisesti yrittäjien koulutukseen ja heidän liiketoimintansa kehittämiseen liikevaihtoa ja toimipaikkojen lukumäärää kasvattamalla. Vuonna 2023 suoritetun yrittäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 94 prosenttia Pancho Villa -yrittäjistä haluaa jatkaa ketjun yrittäjänä sopimuskauden päättymisen jälkeen ja suosittelisi Pancho Villa -yrittäjyyttä myös muille.

Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kenth Vesterlund, joka toimii yrittäjänä kolmessa Pancho Villa -ravintolassa Seinäjoella ja Vaasassa. Palkintoperusteluissa kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, että Vesterlund huolehtii henkilökunnastaan kuin perheenjäsenistään, ja että hänen liiketoimintansa on ollut jatkuvasti erittäin kannattavaa myös koronapandemian aikana. Hän on osallistunut aktiivisesti myös ketjun kehittämiseen.

Voittajat edustamaan Suomea European Franchise Awardsissa

Franny Awards -voittojensa ansiosta Pancho Villa -ketjulla ja Kenth Vesterlundilla on mahdollisuus edustaa Suomea lokakuussa Brysselissä järjestettävässä European Franchise Awards -kilpailussa.

Viimevuotisessa European Franchise Awardsissa Kotipizza sai kultaa innovaatioista ja kestävyydestä myönnettävässä Innovation & Sustainability -sarjassa ja FranCon Franchise Consultingin perustaja Henri Laakso nimitettiin alan kunniagallerian European Franchising Hall of Famen jäseneksi. Palkittujen lisäksi myös Alina-ketju, Staria ja SP-Koti-ketjun yrittäjä Tanja Heinonen olivat omien sarjojensa finalisteja.

”Viime vuosina toistuvasti saadut kansainväliset tunnustukset kertovat paljon suomalaisen franchisingtoiminnan laadusta ja franchisingsektorin yleisestä kehityksestä. Meillä on kaikki syy odottaa, että menestys jatkuu myös syksyllä Brysselissä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Suunnannäyttäjäksi Kultapalat-perhepäivähoitaja Pirjo Hienonen

Franny Awardsin yhteistyökumppanit, työeläkevakututusyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö Fennia, palkitsivat Suunnannäyttäjä-palkinnolla Kultapalat-ketjun perhepäivähoitajan Pirjo Hienosen Porvoosta. Palkinnon perusteluissa kerrottiin, että Hienonen on luonut jo yrittäjäuransa alkuvuosina ainutlaatuisen ilmapiirin, joka heijastuu tyytyväisiin perheisiin ja yhteisiin kohtaamisiin. Franny Awardsin muut yhteistyökumppanit olivat Staria, Verifone ja Verisure.

Fanchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768

Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa

Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa

Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut ravintolaketju Pancho Villan Vuoden Franchisingketjuksi ja ketjun yrittäjän Kenth Vesterlundin Vuoden Franchisingyrittäjäksi. Palkinnot jaettiin perjantai-iltana 22.3. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -tapahtumassa.

Meksikolaishenkinen ravintolaketju Pancho Villa on toiminut vuodesta 2001 alkaen ja franchisingtoimintaa se on harjoittanut vuodesta 2003 alkaen. Suomalaislähtöiseen ja kotimaisessa omistuksessa olevaan ketjuun kuuluu tällä hetkellä 44 ravintolaa 30 paikkakunnalla. Vuonna 2023 ketjun ravintoloiden yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia 40,5 miljoonaan euroon.

Pancho Villa on panostanut toiminnassaan erityisesti yrittäjien koulutukseen ja heidän liiketoimintansa kehittämiseen liikevaihtoa ja toimipaikkojen lukumäärää kasvattamalla. Vuonna 2023 suoritetun yrittäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 94 prosenttia Pancho Villa -yrittäjistä haluaa jatkaa ketjun yrittäjänä sopimuskauden päättymisen jälkeen ja suosittelisi Pancho Villa -yrittäjyyttä myös muille.

Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kenth Vesterlund, joka toimii yrittäjänä kolmessa Pancho Villa -ravintolassa Seinäjoella ja Vaasassa. Palkintoperusteluissa kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, että Vesterlund huolehtii henkilökunnastaan kuin perheenjäsenistään, ja että hänen liiketoimintansa on ollut jatkuvasti erittäin kannattavaa myös koronapandemian aikana. Hän on osallistunut aktiivisesti myös ketjun kehittämiseen.

Voittajat edustamaan Suomea European Franchise Awardsissa

Franny Awards -voittojensa ansiosta Pancho Villa -ketjulla ja Kenth Vesterlundilla on mahdollisuus edustaa Suomea lokakuussa Brysselissä järjestettävässä European Franchise Awards -kilpailussa.

Viimevuotisessa European Franchise Awardsissa Kotipizza sai kultaa innovaatioista ja kestävyydestä myönnettävässä Innovation & Sustainability -sarjassa ja FranCon Franchise Consultingin perustaja Henri Laakso nimitettiin alan kunniagallerian European Franchising Hall of Famen jäseneksi. Palkittujen lisäksi myös Alina-ketju, Staria ja SP-Koti-ketjun yrittäjä Tanja Heinonen olivat omien sarjojensa finalisteja.

”Viime vuosina toistuvasti saadut kansainväliset tunnustukset kertovat paljon suomalaisen franchisingtoiminnan laadusta ja franchisingsektorin yleisestä kehityksestä. Meillä on kaikki syy odottaa, että menestys jatkuu myös syksyllä Brysselissä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Suunnannäyttäjäksi Kultapalat-perhepäivähoitaja Pirjo Hienonen

Franny Awardsin yhteistyökumppanit, työeläkevakututusyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö Fennia, palkitsivat Suunnannäyttäjä-palkinnolla Kultapalat-ketjun perhepäivähoitajan Pirjo Hienosen Porvoosta. Palkinnon perusteluissa kerrottiin, että Hienonen on luonut jo yrittäjäuransa alkuvuosina ainutlaatuisen ilmapiirin, joka heijastuu tyytyväisiin perheisiin ja yhteisiin kohtaamisiin. Franny Awardsin muut yhteistyökumppanit olivat Staria, Verifone ja Verisure.

Fanchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768

Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa

Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa

Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut ravintolaketju Pancho Villan Vuoden Franchisingketjuksi ja ketjun yrittäjän Kenth Vesterlundin Vuoden Franchisingyrittäjäksi. Palkinnot jaettiin perjantai-iltana 22.3. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -tapahtumassa.

Meksikolaishenkinen ravintolaketju Pancho Villa on toiminut vuodesta 2001 alkaen ja franchisingtoimintaa se on harjoittanut vuodesta 2003 alkaen. Suomalaislähtöiseen ja kotimaisessa omistuksessa olevaan ketjuun kuuluu tällä hetkellä 44 ravintolaa 30 paikkakunnalla. Vuonna 2023 ketjun ravintoloiden yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia 40,5 miljoonaan euroon.

Pancho Villa on panostanut toiminnassaan erityisesti yrittäjien koulutukseen ja heidän liiketoimintansa kehittämiseen liikevaihtoa ja toimipaikkojen lukumäärää kasvattamalla. Vuonna 2023 suoritetun yrittäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 94 prosenttia Pancho Villa -yrittäjistä haluaa jatkaa ketjun yrittäjänä sopimuskauden päättymisen jälkeen ja suosittelisi Pancho Villa -yrittäjyyttä myös muille.

Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kenth Vesterlund, joka toimii yrittäjänä kolmessa Pancho Villa -ravintolassa Seinäjoella ja Vaasassa. Palkintoperusteluissa kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, että Vesterlund huolehtii henkilökunnastaan kuin perheenjäsenistään, ja että hänen liiketoimintansa on ollut jatkuvasti erittäin kannattavaa myös koronapandemian aikana. Hän on osallistunut aktiivisesti myös ketjun kehittämiseen.

Voittajat edustamaan Suomea European Franchise Awardsissa

Franny Awards -voittojensa ansiosta Pancho Villa -ketjulla ja Kenth Vesterlundilla on mahdollisuus edustaa Suomea lokakuussa Brysselissä järjestettävässä European Franchise Awards -kilpailussa.

Viimevuotisessa European Franchise Awardsissa Kotipizza sai kultaa innovaatioista ja kestävyydestä myönnettävässä Innovation & Sustainability -sarjassa ja FranCon Franchise Consultingin perustaja Henri Laakso nimitettiin alan kunniagallerian European Franchising Hall of Famen jäseneksi. Palkittujen lisäksi myös Alina-ketju, Staria ja SP-Koti-ketjun yrittäjä Tanja Heinonen olivat omien sarjojensa finalisteja.

”Viime vuosina toistuvasti saadut kansainväliset tunnustukset kertovat paljon suomalaisen franchisingtoiminnan laadusta ja franchisingsektorin yleisestä kehityksestä. Meillä on kaikki syy odottaa, että menestys jatkuu myös syksyllä Brysselissä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Suunnannäyttäjäksi Kultapalat-perhepäivähoitaja Pirjo Hienonen

Franny Awardsin yhteistyökumppanit, työeläkevakututusyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö Fennia, palkitsivat Suunnannäyttäjä-palkinnolla Kultapalat-ketjun perhepäivähoitajan Pirjo Hienosen Porvoosta. Palkinnon perusteluissa kerrottiin, että Hienonen on luonut jo yrittäjäuransa alkuvuosina ainutlaatuisen ilmapiirin, joka heijastuu tyytyväisiin perheisiin ja yhteisiin kohtaamisiin. Franny Awardsin muut yhteistyökumppanit olivat Staria, Verifone ja Verisure.

Fanchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki
Suomen Franchising-Yhdistys
juha.vastamaki@franchising.fi
050 337 5768

Franchising Barometri: Franchising helpottaa yrittäjyyden alkuvaihetta

Suomalaiset franchisingyrittäjät selviytyvät tuoreen selvityksen mukaan huomattavasti yksinyrittäjiä paremmin yrittäjyyden vaativista ensimmäisistä vuosista.

Useampi kuin yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjistä jatkaa toimintaansa vielä viisi vuotta aloittamisensa jälkeen. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja vakuutusyhtiö Fennia.

Kyselyyn haastateltiin 122 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 22 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 44 kuluttajapalvelualojen ja 20 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.

64 prosenttia ketjujen edustajista arvioi, että alle viisi prosenttia ketjun yrittäjistä lopettaa toimintansa yrittäjyyden ensimmäisen viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi 24 prosenttia arvioi, että toimintansa lopettaa samana aikana alle kymmenen prosenttia yrittäjistä. 

”Yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjästä selviytyy yrittäjyyden raskaista alkuvuosista. Osuus on huomattavasti korkeampi kuin yksinyrittäjillä, joista vain noin joka toinen selviytyy. Se kertoo siitä, miten tärkeitä testattu konsepti, vahva brändi ja ketjun tuki ovat erityisesti yrittäjyyden alussa”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo puolestaan se, että 65 prosenttia ketjuista arvioi ketjun toimipaikkojen määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Samalla yrittäjien määrän arvioi kasvavan 55 prosenttia ketjuista. Tämä kertoo siitä, että ketjujen kasvu nojaa entistä enemmän moniyksikköyrittäjyyteen, jossa yksittäinen yrittäjä omistaa ja hallinnoi useita ketjun toimipisteitä eli kasvaa ketjun sisällä. 

”Moniyksikköyrittäjyys on suuri mahdollisuus sekä ketjulle että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien liiketoiminnan ja kunnianhimon kasvu kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.

Franchisingketjujen yrittäjäkunta on myös aikaisempaa monimuotoisempaa. 15 prosenttia kaikista franchisingyrittäjistä on maahanmuuttajataustaisia, kun vielä kaksi vuotta sitten heidän osuutensa oli 9 prosenttia.

Suomalainen franchising kansainvälistyy

Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 6 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 77 prosenttia ketjuista uskoo liikevaihtonsa kasvavan ja 63 prosenttia uskoo, että ketjun yrittäjien taloudellinen menestys tulee paranemaan seuraavan vuoden aikana.

92 tutkitusta suomalaistaustaisesta ketjusta 15 toimii tällä hetkellä kansainvälisillä markkinoilla. Lisäksi 24 prosenttia ketjuista suunnittelee laajentuvansa kansainvälisille markkinoille.

”Franchising on vakiinnuttanut asemansa osana suomalaista yrityskenttää. Se, että suomalaisesta franchisingista tulee vientituote, on luonteva seuraava askel”, Juha Vastamäki sanoo.

Franchising Barometri: Franchising helpottaa yrittäjyyden alkuvaihetta

Suomalaiset franchisingyrittäjät selviytyvät tuoreen selvityksen mukaan huomattavasti yksinyrittäjiä paremmin yrittäjyyden vaativista ensimmäisistä vuosista.

Useampi kuin yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjistä jatkaa toimintaansa vielä viisi vuotta aloittamisensa jälkeen. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja vakuutusyhtiö Fennia.

Kyselyyn haastateltiin 122 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 22 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 44 kuluttajapalvelualojen ja 20 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.

64 prosenttia ketjujen edustajista arvioi, että alle viisi prosenttia ketjun yrittäjistä lopettaa toimintansa yrittäjyyden ensimmäisen viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi 24 prosenttia arvioi, että toimintansa lopettaa samana aikana alle kymmenen prosenttia yrittäjistä. 

”Yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjästä selviytyy yrittäjyyden raskaista alkuvuosista. Osuus on huomattavasti korkeampi kuin yksinyrittäjillä, joista vain noin joka toinen selviytyy. Se kertoo siitä, miten tärkeitä testattu konsepti, vahva brändi ja ketjun tuki ovat erityisesti yrittäjyyden alussa”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo puolestaan se, että 65 prosenttia ketjuista arvioi ketjun toimipaikkojen määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Samalla yrittäjien määrän arvioi kasvavan 55 prosenttia ketjuista. Tämä kertoo siitä, että ketjujen kasvu nojaa entistä enemmän moniyksikköyrittäjyyteen, jossa yksittäinen yrittäjä omistaa ja hallinnoi useita ketjun toimipisteitä eli kasvaa ketjun sisällä. 

”Moniyksikköyrittäjyys on suuri mahdollisuus sekä ketjulle että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien liiketoiminnan ja kunnianhimon kasvu kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.

Franchisingketjujen yrittäjäkunta on myös aikaisempaa monimuotoisempaa. 15 prosenttia kaikista franchisingyrittäjistä on maahanmuuttajataustaisia, kun vielä kaksi vuotta sitten heidän osuutensa oli 9 prosenttia.

Suomalainen franchising kansainvälistyy

Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 6 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 77 prosenttia ketjuista uskoo liikevaihtonsa kasvavan ja 63 prosenttia uskoo, että ketjun yrittäjien taloudellinen menestys tulee paranemaan seuraavan vuoden aikana.

92 tutkitusta suomalaistaustaisesta ketjusta 15 toimii tällä hetkellä kansainvälisillä markkinoilla. Lisäksi 24 prosenttia ketjuista suunnittelee laajentuvansa kansainvälisille markkinoille.

”Franchising on vakiinnuttanut asemansa osana suomalaista yrityskenttää. Se, että suomalaisesta franchisingista tulee vientituote, on luonteva seuraava askel”, Juha Vastamäki sanoo.

Franchising Barometri 2023

Franchising helpottaa yrittäjyyden alkuvaihetta

29.9.2023 10:11:06 EEST | Suomen Franchising-Yhdistys

Jaa

Suomalaiset franchisingyrittäjät selviytyvät tuoreen selvityksen mukaan huomattavasti yksinyrittäjiä paremmin yrittäjyyden vaativista ensimmäisistä vuosista.

Useampi kuin yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjistä jatkaa toimintaansa vielä viisi vuotta aloittamisensa jälkeen. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja vakuutusyhtiö Fennia.

Kyselyyn haastateltiin 122 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 22 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 44 kuluttajapalvelualojen ja 20 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.

64 prosenttia ketjujen edustajista arvioi, että alle viisi prosenttia ketjun yrittäjistä lopettaa toimintansa yrittäjyyden ensimmäisen viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi 24 prosenttia arvioi, että toimintansa lopettaa samana aikana alle kymmenen prosenttia yrittäjistä. 

”Yhdeksän kymmenestä franchisingyrittäjästä selviytyy yrittäjyyden raskaista alkuvuosista. Osuus on huomattavasti korkeampi kuin yksinyrittäjillä, joista vain noin joka toinen selviytyy. Se kertoo siitä, miten tärkeitä testattu konsepti, vahva brändi ja ketjun tuki ovat erityisesti yrittäjyyden alussa”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo puolestaan se, että 65 prosenttia ketjuista arvioi ketjun toimipaikkojen määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Samalla yrittäjien määrän arvioi kasvavan 55 prosenttia ketjuista. Tämä kertoo siitä, että ketjujen kasvu nojaa entistä enemmän moniyksikköyrittäjyyteen, jossa yksittäinen yrittäjä omistaa ja hallinnoi useita ketjun toimipisteitä eli kasvaa ketjun sisällä. 

”Moniyksikköyrittäjyys on suuri mahdollisuus sekä ketjulle että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien liiketoiminnan ja kunnianhimon kasvu kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.

Franchisingketjujen yrittäjäkunta on myös aikaisempaa monimuotoisempaa. 15 prosenttia kaikista franchisingyrittäjistä on maahanmuuttajataustaisia, kun vielä kaksi vuotta sitten heidän osuutensa oli 9 prosenttia.

Suomalainen franchising kansainvälistyy

Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 6 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 77 prosenttia ketjuista uskoo liikevaihtonsa kasvavan ja 63 prosenttia uskoo, että ketjun yrittäjien taloudellinen menestys tulee paranemaan seuraavan vuoden aikana.

92 tutkitusta suomalaistaustaisesta ketjusta 15 toimii tällä hetkellä kansainvälisillä markkinoilla. Lisäksi 24 prosenttia ketjuista suunnittelee laajentuvansa kansainvälisille markkinoille.

”Franchising on vakiinnuttanut asemansa osana suomalaista yrityskenttää. Se, että suomalaisesta franchisingista tulee vientituote, on luonteva seuraava askel”, Juha Vastamäki sanoo.

Suomalaisille kolme mitalisijaa European Franchising Awardsissa

20.9.2022 08:26:34 | Suomen Franchising-Yhdistys
Henkilöstöpalveluyritys Eezy palkittiin Euroopan toiseksi parhaana franchisingketjuna European Franchising Awards -tapahtumassa. Lisäksi suomalaiset yritykset saivat tapahtumassa kaksi kolmatta sijaa.
Suomalaiset franchisingalan yritykset menestyivät maanantai-iltana Brysselissä järjestetyssä European Franchise Awards -tapahtumassa. Henkilöstöpalveluyritys Eezy sijoittui toiseksi sarjassa Franchisor of the Year eli Vuoden Franchisingketju. Euroopan parhaana palkittiin espanjalainen ravintolaketju 100 Montaditos.

Suomi sai tapahtumassa myös kaksi muuta mitalisisijaa. Franchisee of the Year eli Vuoden Franchisingyritys -sarjassa kolmanneksi sijoittui Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluva Amuletti Asunnot Oy, jossa toimivat Maria Pusa, Janne Kumpulainen, Antti Haataja ja Jesse Nylund.

Kotipizza oli puolestaan kolmantena Special Award for Resilience -sarjassa, jossa palkittiin erityisen hyvin koronapandemiasta selvinneitä ketjuja. European Franchise Awards -tapahtuma järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Mukana oli yrityksiä kymmenestä Euroopan maasta.

”Menestys kilpailussa, jossa ovat mukana koko mantereen parhaat ketjut, kertoo siitä, miten ammattitaitoista ja menestyvää suomalainen franchisingyrittäjyys on. Franchisingista on tullut tärkeä osa suomalaista yrityskenttää. Taloudellisen epävarmuuden aikoina sen merkitys korostuu entisestään”, sanoo Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.

QTeam, ajankohtaista

Metsäteollisuuden investoinnit valavat uskoa koko arvoketjuun

”Haluan luoda yrittämällä oman polkuni”

Antti Huusko ryhtyi puutavarakuljetusalan yrittäjäksi kolmannessa polvessa.

”Nyt on aivan uskomaton ja jopa hieman epätodellinen fiilis”, hymyilee tuore kuljetusalan yrittäjä Antti Huusko, joka aloitti ajon joulukuun alkupuolella. 23-vuotias Huusko perusti oman yrityksen Kuljetus A Huusko Oy:n ja hankki oman puutavara-auton. Yritys toimii QTeam-verkoston sopimuskumppanina. Sopivan auton Huusko löysi Kuhmosta QTeam-verkostoon kuuluvalta Kuljetusliike O Maliselta.

Huusko kävi urheilulukion Sotkamossa, ja vaikka hiihtoa aktiivisesti harrastikin, hän tiesi, ettei siitä ammattia tule. Armeijassa hän ajoi rekkakortin ja suuntasi palveluksen käytyään töihin Lappiin – puutavaran ajoon tietenkin.

”Halusin edetä omaa tietäni enkä mennä valmiiseen pöytään”, Huusko kertoo ja taustoittaa isällään ja sedällään olevan kuljetusliikkeen. Puutavaran ajoa tuli siten seurattua hyvin läheltä jo pienestä pitäen, joten työnkuva ei tullut uudelle yrittäjälle yllätyksenä. Isoisä ajoi aikanaan hevosella ja traktorilla puuta Lapin savotoilla.

”Vähitellen kun aloin hanskata työn, aloin miettiä miksipä en alkaisi yrittäjäksi. Tämä on mukavaa hommaa ja joka päivä on erilainen. ” Kuljetus A Huusko kuljettaa puuta enimmäkseen Paltamo-Kajaani-Ristijärvi-akselilla.

Entä miltä näyttää tulevaisuus nuoren yrittäjän silmin?

”Tämä on lopulta itsestä kiinni. Tiedostin riskit jo alusta alkaen. Töitä kyllä riittää nyt ja tulevaisuudessakin tällä alalla. Kova into on päästä tekemään!”, Kajaanissa asuva Huusko sanoo.

Antti Huusko


QTeam-verkosto edistää nuorten hakeutumista puunkuljetusalalle

”Kuljettajarekrytoinnin kokemukset osoittavat, ettei hakijoita tule ovista ja ikkunoista. Tämä on yksi keino varmistaa puun kulkemista ja edistää nuorten hakeutumista alalle”, kertoo QTeam Systems Oy:n toimitusjohtaja Pasi Korhonen päätöksestä myydä puutavara-auto Huuskolle.  QTeam-verkostoon kuuluu yli 150 kumppanijäsentä ympäri Suomen.

”Tehtävämme on huolehtia QTeam-verkoston toimitusvarmuudesta kasvavilla markkinoilla. Verkoston asiakkailla on suuria investointeja Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Investointien myötä puuvirrat kasvavat vuodesta 2023 alkaen. Näemme, että nuorentuva yrittäjäsukupolvi luo vetovoimaa ja kiinnostusta puunkuljetusalaa kohtaan, jossa näkymät ovat hyvät”, Korhonen selvittää.

Kuljetusliike O Malinen Oy investoi kuluvana vuonna uuteen kalustoon ja siksikin kaupan ajoitus osui sopivaan saumaan. Huuskon ostaman ajoneuvon kohdalla oli huolto- ja korjaussopimus, jonka puitteissa se on pidetty hyvässä toimintakunnossa.

”Meillä on kova usko Anttiin – perheyrityksestä saatu työmoraali ja alan kokemus, rauhallinen luonne ja innokkuus yrittäjyyteen luovat kovan potentiaalin”, Korhonen sanoo.

Franchising lisää yrittäjyyden monimuotoisuutta

Franchisingalan selvityksen mukaan franchisingketjujen yrittäjinä toimii aiempaa monimuotoisempi otos suomalaisia. Esimerkiksi naisten, alle 30-vuotiaiden ja maahanmuuttajataustaisten osuus franchisingyrittäjistä on arvioiden mukaan suurempi kuin yrittäjistä keskimäärin.

Jo 40 prosenttia franchisingketjuissa toimivista yrittäjistä on naisia. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys, Ketjufi Yrittäjärekrytointipalvelut Oy sekä Finnvera Oyj.

Kyselyyn haastateltiin 80 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 15 edusti vähittäiskaupan alan, 22 ravintola-alan, 32 kuluttajapalvelualojen ja 11 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingalaa.

Myös nuorten yrittäjien osuus on kasvussa franchisingketjuissa. Kaikista franchisingyrittäjistä 7 prosenttia on alle 30-vuotiaita, ravintolaketjujen yrittäjistä 11 prosenttia. Ketjujen työntekijöissä nuorten osuus on vielä suurempi, sillä noin neljännes työntekijöistä on alle 25-vuotiaita. Ravintola-alan ketjujen työntekijöistä alle 25-vuotiaita on jopa 57 prosenttia.

Erityisen voimakkaasti franchisingketjuissa on kasvanut maahanmuuttajataustaisten yrittäjien rooli. Noin 9 prosenttia franchisingyrittäjistä on uussuomalaisia, ravintola-alan ketjuissa jo noin joka viides.

”Franchisingmallin suurin vahvuus on se, että se pienentää yrittäjyyden riskiä. Erityisen tärkeää tämä on ryhmille, joille yrittäjyyden kynnys on aikaisemmin ollut usein korkea. Uskon, että franchising on helpottanut erityisesti naisten, nuorten ja uussuomalaisten ryhtymistä yrittäjiksi. Monimuotoisuuden kautta franchising on vahvistanut suomalaista yrityskenttää ja koko suomalaista yhteiskuntaa”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Franchisingista suomalainen vientituote

Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 6 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan erinomaisina. 61 prosenttia ketjuista uskoo lisäävänsä toimipaikkojensa määrää tulevan vuoden aikana ja 81 prosenttia uskoo liikevaihtonsa kasvavan. 59 prosenttia uskoo, että ketjun taloudellinen kehitys on parempaa kuin toimialalla yleisesti.

Erityisen voimakasta kasvu on kansainvälistymisen myötä. 17 prosenttia suomalaisomisteisista franchisingketjuista toimii jo kansainvälisillä markkinoilla ja niistä 70 prosenttia suunnittelee laajentavansa kansainvälistä verkostoaan seuraavan vuoden aikana. Tällä hetkellä vain Suomessa toimivista ketjuista puolestaan 33 prosenttia suunnittelee laajentuvansa kansainvälisille markkinoille.

”Franchising on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisena yrittäjyyden muotona. Selvitys osoittaa, että siitä on selvästi tulossa entistä selvemmin myös suomalainen vientituote”, Juha Vastamäki sanoo.